Advertise Here

SALJU SAKINAH

- Another Blogger Blog's

Thursday 21 April 2011

PAKAIAN SEORANG MUSLIMAH

Assalammualaikum,

rsanya dh lma tngn ni xtls blog..
bkn pe kdang2 2 xtau nk cte pe..dn mls lak nk m'nulis
tp asri ni da mood la plak..xpe2 tjuk ari ni pn sya copy dr goggle..
kranya sya ambk dyorg pnya la..bknnya nk curi hasil org tp sya wt cm ni utk b'kongsi
ilmu ngn smua org t'utama muslimah..nk thu npe..hurmm sbb skrg cara p'makaian s'sorg
muslimat dh bnyk d p'tikaikn..smpai kn d yg xtau cara p'makaian mengikut sunnah yg sbnar..biasa la kn skrg zaman moden fesyen kt luar sna pn dh cm2 jenis..d sni sya t'tarik nk b'kongsi ngn smua org cara p'makaian s'org muslimah..sma2 la kta m'perbaiki dri sndri ye..fesyen memng xslah tp kna pndai gk...

  • Tidak Memakai Pakaian Yang Ketat sehingga menampakkan susuk tubuh anda. Selain itu ia tidak disukai didalam Islam, pakaian ini juga boleh menyebabkan kesihatan anda terganggu. Terutamanya perjalanan darah. Rasululullah s.a.w pernah melihat isteri seorang sahabat yang memakai pakaian yang diperbuat daripada kain tebal, tetapi menampakkan bentuk badannya. Lantas baginda menegur kepada suaminya."Suruhlah dia memakai baju dalam di sebaliknya kerana aku bimbang ia menggambarkan bentuk tulangnya".(Sunan al-Baihaqi dengan sanad yang hasan)


  • Melabuhkan tudung ke paras dada. Tujuan melabuhkan tudung hingga menutupi dada adalah sangat baik supaya ia tidak menjadi perhatian.


  • Tidak memakai pakaian yang jarang. Pakaian yang jarang adalah bukan pakaian seorang muslim sebenarnya. Memakai pakaian yang jarang umpama kita tidak memakai pakaian."Rasulullah bersabda, pada akhir umatku nanti akan ada wanita yang berpakaian tetapi sebenarnya telanjang".(Mu'jam al-Thabrani dengan sanad yang sahih)


  • Tidak memakai pakaian yang menyerupai lelaki. Anda dilahirkan didalam fitrah seorang perempuan mengapa perlu bertukar menyerupai lelaki ? Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dalam kitab sahihnya,"Rasulullah s.a.w melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki".


  • Menutup aurat sepenuhnya. Sebagai seorang muslim sudah seharusnya kita menutup aurat sepenuhnya walaupun hanya sehelai rambut. Allah s.w.t berfirman, "dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman supaya jangan mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.Dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka."(Surah an-Nur ayat - 31)


            semoga sgla isinya kta dpt sama2 hayati..insyaAllah kta akn dpt keberkatan olehNya..
                  sma2 la kta sbgai muslimah menjga penampilan dri dn maruah dri kta.. :))





No comments:

Post a Comment